(El reproductor de abajo puede detenerse en cualquier momento pulsando la tecla Escape)


AUDICIONES

El fragmento musical que se oye en el blog, siempre interpretado por el Tölzer Knabenchor y sus solistas, irá cambiando cada cierto tiempo. En los comentarios podéis hacer vuestras propias peticiones.



martes, 29 de septiembre de 2009

Una misa muy particular

Os presento un disco aparecido el 2 de febrero de este año.
LEONARD BERNSTEIN (1918-1990)
Mass
Randall Scarlata - baritone, Celebrant
Absolute Ensemble
Chorus sine nomine
Company of Music
Tölzer Knabenchor
Tonkünstler-Orchester Niederösterreich / Kristjan Järvi
Veamos reseñas en inglés y español.
'He was a great individual, totally unafraid to take risks and largely misunderstood because people didn't see his universality,' Kristjan Jarvi on Leonard
Bernstein.
One of his most controversial compositions, Bernstein's Mass was written at the request of Jacqueline Kennedy Onnassis for the opening of the John F. Kennedy
Center for the Performing Arts in Washington DC and received its gala premiere at the venue's opening on 8 September 1971. Bernstein declared that his
intention in writing the piece had been 'to communicate as directly and universally as I can a reaffirmation of faith.'  Recalling Britten's War Requiem
in its use of Catholic liturgical text interrupted with commentary, the work caused a storm of controversy particularly with its exploration of the concerns
of the era - Nixon and Vietnam.  Unlike Britten, however, as with many of his compositions, Bernstein brought together an embarrassment of riches of musical
styles both classical and popular music at the start of the 1970s. The New York Times notes, 'Bernstein left nothing of himself out of Mass, and like the
man who wrote it, the piece demands to be noticed… beneath the original dramatic conception, the creative exuberance, the showbiz glitter and the ear-catching
set numbers is a sophisticated, carefully controlled piece of musical craftsmanship that repays close scrutiny… an extravagant, exuberant and endlessly
inventive creation…'  Mass is now recognised as one of the central works of Twentieth Century American music, and its political and cultural importance
as well as amazing music extends its relevance to today.
Der Standard noted '… There has not been this much drama for a long time... conductor Kristjan Jarvi, together with his his Absolute Ensemble New York,
the Tonkunstler Orchestra, Chorus sine nomine, Company of music and the Tolzer Boys' Choir, presents the theme of modern man's crisis of faith…'
'Kristjan Jarvi proves himself a perfect strategist with a real feeling for Bernstein's tonal dramatisation. He creates a monumental theatre of sound …'
Kronen Zeitung.
Leading Baritone Randall Scarlata takes the role of the celebrant, a role he has performed on many occasions. He is especially recognised for his performances
of American repertoire. The Boston Globe recently commented, 'A triumph - this baritone has in his keeping the vocal wherewithal to do just about anything
he wants.'
Chandos 2SACDs CHSA5070
La podéis comprar
aquí
y en la página del coro.
Leamos lo que publica Opus Musica sobre este disco:
Una Misa para Broadway
Adolfo del Brezo
Leonard Bernstein: 'Mass. A Theatre Piece for Singers, Players and Dancers'. Textos latinos de la liturgia católica, e ingleses de Stephen Schwartz, Paul
Simon y Leonard Bernstein. Intérpretes: Randall Scarlatta (barítono), Company of Music, Tölzer Knabenchor, Chorus sine nomine, Absolute Ensemble, Tonkünstler-Orchester
Niederösterreich, Kristjan Järvi (director). Sello:
Chandos,
CHSA 5070(2), distribuido por
Harmonia Mundi.
Duración: CD-1: 42'15', CD-2: 64'52''.
Leonard Bernstein: 'Mass. A Theatre Piece for Singers, Players and Dancers'.
La viuda del presidente de EEUU asesinado en 1963 John F. Kennedy encargó a Leonard Bernstein (1918-1990) una obra dedicada a la memoria de su marido.
La respuesta del compositor y director de orquesta fue Mass: A Theatre Piece for Singers, Players and Dancers (Misa, obra de teatro para cantantes, instrumentistas
y bailarines), [...]. Sigue aquí.
Copyright © 2009 OpusMúsica. All Rights Reserved ISSN: 1885-7450

4 comentarios:

  1. Enhorabuena por tus blogs, me han gustado mucho!! Gracias por visitar mi blog, me alegra encontrar gente que le guste tanto la música antigua y la barroca. Yo soy Musicóloga y también estudié en Granada, una ciudad encantadora de la que guardo buenísimos recuerdos. Si necesitas algo en lo referente a la música, estaré cerca de mi blog. Un saludo!!

    ResponderEliminar
  2. ¡Gracias, amiga bloggera, seguiré visitándote! YO cursé algunas asignaturas de Musicología en Granada, conozco pues a Miguel Ángel Berlanga y Antonio Martín Moreno; salúdalos de mi parte. Me alegra que el blog te guste y te recomiendo el podcast que colgué en el post "¡y salió el podcast!". Gracias por seguirme.

    ResponderEliminar
  3. Hola soy Henar! muchas gracias por tu comentario en mi blog, este es fantástico! muchísimo ánimo, para lo que necesites, avisa... Un saludo desde Lugo.

    ResponderEliminar
  4. ¡Gracias, Henar, me alegro de que te guste! Acepto cualquier tipo de sugerencia y atenderé cualquier duda o consulta en los comentarios.

    ResponderEliminar